Stappenplan locatie

Stappenplan Locatie

Als u een nieuw pand in gebruik gaat nemen, zijn er een aantal stappen die genomen moeten worden:

  • A: Gebruiksfunctie(s) bepalen
  • B: Bijbehorende maatregelen aflezen
  • C: Uitgangspunten vastleggen in PvE(‘s)
  • D: Projectie maken
  • E: Offerte laten maken
  • F: Systeem laten plaatsen
  • G: Onderhoudscontract afsluiten
  • H: Beheerder aanstellen en laten opleiden
  • I: Systeem laten opleveren
  • J: Logboek compleet maken
  • K: Evt. rapportage naar gemeente
  • L: Beheer uitvoeren

A: Gebruiksfunctie(s) bepalen

Op de pagina locaties vindt u een overzicht van alle mogelijke gebruiksfuncties. Vaak zullen er beer gebruiksfuncties van toepassing zijn. In dat geval bepaalt u per gebruiksfunctie de eis en deze eis is dan voor het gehele brandcompartiment van toepassing.

B: Bijbehorende maatregelen aflezen

De benodigde maatregelen worden bepaald aan de hand van tabel 6.20 van het bouwbesluit.

Vervolgens kijkt u welke leden van het artikel voor u van toepassing zijn.

Dit kunnen zijn:

1. een brandmeldinstallatie volgens de bewakingsomvang uit bijlage 1.
2. geldt voor het hele brandcompartiment.

In het brandcompartiment waar die gebruiksfunctie is kunnen ook andere ruimten zijn met een andere gebruiksfunctie, de hoogste eis die volgt uit punt 1 geldt voor het hele brandcompartiment.

3. doormelding naar brandweer

Als uit bijlage 1 volgt dat er een doormelding van toepassing is, moet deze automatisch via het Openbaar MeldSysteem (OMS) doorgemeld worden naar de Brandweer.

4. doormelding naar ZorgCentrale

Bij bepaalde woonfuncties voor zorg gaat de doormelding niet naar de brandweer, maar eerst naar een ZorgCentrale. Dit is een 24-uur bezette locatie die hoort bij die instelling. Meestal is dat een zusterpost, maar het kan bijv. ook een portiersloge of in bepaalde gevallen zelfs een externe locatie zijn.

5. Samenvallende vluchtwegen

Als er in een locatie ruimten zijn van waaruit maar in één richting kan worden verplicht, kan het verplicht zijn om deze ruimten alsnog te beveiligen met ruimtelijke detectie en slowwhoops. Dit geldt dus ook als er vanuit Lid 1 geen Brandmeldinstallatie geëist is. (Hoeft vanuit lid 1 niet, maar vanuit lid 5 dus toch)

6. Certificering

Ook hier wordt verwezen naar tabel 1. waarin wordt aangegeven of u een Inspectiecertificaat nodig heeft volgens het CCV-inspectieschema. Maar als het niet nodig is, kunt u ook kiezen voor een vrijwillige inspectie om zeker te zijn dat uw systeem aan de eis voldoet.

7. Onderhoud

Als het systeem is geplaatst, moet deze ook worden onderhouden, volgens de NEN 2654-1

8. Beheer

In dit punt wordt vastgelegd dat het systeem volgens de NEN 2654-1 moet worden beheerd. Een uitgebreidere uitleg staat op de pagina Beheer.

9: Uitzondering Kinderdagverblijven.

Als er minder dan 6 opstelplaatsen voor bedden op hogere niveau’s zijn, geldt voor kinderdagverblijven de regel 1b niet.

C1: Uitgangspunten vastleggen BMI

Het resultaat van A en B worden vastgelegd in een Programma van Eisen voor de Brandmeldinstallatie.

C2: Uitgangspunten vastleggen OAI.

Als er een verplichting is voor een Brandmeldinstallatie, bent u automatisch verplicht ook een OntruimingsAlarmInstallatie te laten aanbrengen. De eisen hiervoor worden vastgelegd in een PvE voor de OntruimingsAlarmInstallatie.

C3: PvE’s laten goedkeuren.

In het verleden was het gebruikelijk om de PvE’s door de brandweer te laten goedkeuren, tegenwoordig is deze verplichting er niet meer. De wet gaat er van uit dat de eigenaar van het pand de verantwoording draagt en er dus voor moet zorgen dat er een goed PvE is. Het is dus van belang dat dit PvE door een deskundig iemand wordt opgesteld. Meestal is dat een Projecteringsdeskundige Brandmeldinstallaties. De opsteller moet het PvE sowieso tekenen en de eigenaar moet ook tekenen omdat hij of zij verantwoordelijk is dat de gebruiksfuncties juist zijn.

D: Projectie laten maken

Projecties (waar melders en slowwhoops komen) worden gemaakt door een projecteringsdeskundige en (als het goed is) ook door een 2e deskundige gecontroleerd. Deze projecties zijn tekeningen waarop de locaties van alle componenten zijn aangegeven.

E: Offerte

Met het PvE en de projectie kan een offerte worden gemaakt. Soms kunt u de projectie aan meerdere installateurs geven om een offerte te laten maken. Maar vaak houdt de installateur de projectie voor zichzelf omdat hier veel werk in zit. In dat geval kunt u de PvE’s en de bouwtekeningen aan meerdere installateurs geven, waarna iedere installateur zelf gaat projecteren. Als het goed is zullen de projecties voor 90% overeenkomen omdat er vaste regels zijn en alle Projecteringsdeskundige dezelfde opleiding hebben gevolgd.

F1: Systeem laten plaatsen

Als het goed is, zal de installateur het systeem pas plaatsen als het PvE of PvE’s ook ondertekend zijn. Vaak hebben installateurs ook voorwaarden in hun offerte benoemd, let op dat hier geen punten in staan waardoor u achteraf met extra kosten wordt geconfronteerd. Bepaalde voorwaarden zijn wel gebruikelijk, zoals de voorwaarde dat de installateur zijn werk zonder onderbrekingen en op normale tijden kan uitvoeren. Als u bijvoorbeeld een kantoor heeft, kunt u niet verwachten dat de monteur stopt met boren als een medewerker aan het bellen is. Let ook op dat er geen nadelen zijn na de installatie. Als de kabels door brandscheidingen moeten worden doorgevoerd, moeten deze openingen weer brandwerend worden afgedicht en dat kan duur zijn.

F2 extra kosten die meestal uitgesloten zijn

Een aantal activiteiten vallen meestal niet onder de offerte en moeten door u of door de installateur namens u geregeld worden:

  • Inspectie en certificering door onafhankelijke inspectie instelling. Houdt rekening met een wachttijd, vraag dit tijdig aan.
  • Aansluiting op het OMS (doormelding naar de Brandweer). Dit moet aangevraagd worden en er zijn aansluitkosten en abonnementskosten van toepassing.
  • Aansluiting op een PAC voor de doormelding van Storingen. Hiervoor is een telefoonkiezer een telefoonlijn of Ip aansluiting en een abonnement nodig.
  • Er moet een ontruimingsplan worden opgesteld, of het plan moet vanwege de BMI worden aangepast.
  • Er moet een Beheerder voor de BMI worden aangewezen en opgeleid.
  • Er moet een onderhoud-/servicecontract worden afgesloten.

G Onderhoudscontract

Omdat het systeem volgens het bouwbesluit in Nominale staat moet worden gehouden, is het noodzakelijk om een onderhoud-/servicecontract af te sluiten, In dit contract moet staan binnen welke termijn storingen worden verholpen. Deze termijn moet in relatie staan tot de tijd die de accu het systeem in leven kan houden. De onderhouder moet 24/7 service kunnen leveren en hiervoor ook voor de PAC bereikbaar zijn.

Het contract moet al ingaan op het moment van de oplevering, of uiterlijk op het moment van ingebruikname van het pand.

H Beheerder

U heeft een beheerder nodig die weet hoe het systeem werkt en hoe hij kan zorgen dat het systeem in Nominale staat blijft. De beheerder is het aanspreekpunt voor alle betrokken partijen. Maandelijks controleert hij de werking en om zeker te zijn dat het systeem werkt en zijn deskundigheid moet aangetoond worden. Dit doet hij door de opleiding “Beheerder Brandmeldinstallaties” te volgen. De installateur kan u informeren waar hij deze opleiding kan volgen.

Er zijn ook bedrijven die dit beheer uitbesteden aan een professioneel bedrijf, mogelijk kan uw installateur dit ook voor u doen.

I Systeem laten opleveren

De installateur zal uiteindelijk het systeem testen en opleveren. U krijgt van hem de benodigde documenten en hij maakt een Rapport van Oplevering. In dit Rapport staat punt voor punt benoemd of het systeem aan specifieke in de regelgeving benoemde punten voldoet. Als het goed is staan er geen restpunten in dit RvOpl. Indien dit wel het geval is, zal de Beheerder moeten toezien dat de restpunten binnen de overeengekomen termijn worden opgelost.

J Logboek

Onderdeel van de oplevering is het overhandigen van het logboek. Dit logboek is een belangrijk document waarin de beheerder en onderhouder alle acties aan en door de BMI worden vastgelegd. Het logboek wordt door de bevoegde instantie en evt. de Certificerende instantie gecontroleerd op volledigheid.

K Rapportage naar de gemeente

In veel gevallen zal de gemeente een bewijs willen zien dat e.e.a. correct is afgerond, dit kunt u doen door het sturen van een kopie van het PvE, Rapport van Oplevering en Onderhoud-/Servicecontract.

L Maandelijks beheer

Met de oplevering begint de rol van de Beheerder. De eigenaar van het pand is verantwoordelijk voor de brandveiligheid, maar hij kan een deel van zijn taken delegeren naar de Beheerder. De Beheerder voert zijn taken uit, zoals hij in zijn opleiding heeft geleerd.